PR

Slik tar du omdømmet fra floskel til virkelighet

Knapt noe stikkord innen strategisk kommunikasjon er så misbrukt som omdømme.

Knapt noe stikkord innen strategisk kommunikasjon er så misbrukt som omdømme. I festtaler er 10 av 10 næringslivsledere opptatt av viktigheten av et godt rykte. I praksis tar bare et fåtall begrepet alvorlig.

Etter å ha sett verdien av omdømme på nært hold, først gjennom 20 år som journalist og de siste tiårene fra andre siden av bordet - som rådgiver innen strategisk kommunikasjon, er det lett å slå fast at rennommeet er det desidert mest verdifulle en virksomhet eier.

Så hvorfor fungerer det da ikke, når virksomhet etter virksomhet går på omdømme-smellen?

Fordi mange ledere først ser den reelle verdien av omdømmet når det trengs aller mest. Da er det for sent.

Og desto flere kommunikasjonskanaler, desto mer risikoutsatt er virksomheten om ikke omdømmekontoen er noenlunde i pluss. I en tid der informasjon spres raskt og alle har tilgang til en offentlig stemme, blir aktivt omdømmearbeid ikke bare et konkurransefortrinn, men en nødvendighet.

Den enkle forklaringen på begrepet

Omdømme er summen av oppfatningene andre har om deg eller virksomheten din. Det handler ikke bare om hva du faktisk gjør, men også hvordan det du gjør blir oppfattet.

Omdømme formes av alt fra kommunikasjon og kundeservice, til samfunnsansvar, interne verdier og krisehåndtering.

Et godt omdømme gir tillit, lojalitet og attraktivitet – for kunder, ansatte, samarbeidspartnere og media.

Et dårlig omdømme kan i verste fall føre til tap av inntekter, talentflukt og rasert troverdighet.

Hvorfor så viktig?

Uavhengig av størrelse eller sektor, har alle virksomheter et omdømme. Enkelt sagt er det slik at: Her er noen grunner til at det bør prioriteres:

Tillit bygger merkevare: Folk handler med, investerer i og samarbeider med de de stoler mest på.

Attraktiv: Et godt omdømme gjør det lettere å rekruttere, selge og inngå partnerskap.

Robusthet når det smeller: Et godt omdømme gir deg drahjelp når det stormer. Tillit er en buffer mot omverden.

Slik kommer du i gang

Å bygge omdømme er en langsiktig og strategisk prosess, men det finnes grep du kan ta nå, uavhengig av om du er en liten lokal bedrift, en offentlig etat, en frivillig organisasjon eller en høyprofilert leder.

Her er fire innledende steg:

1. Definér hvem du er, og hva du står for

Alt starter med en tydelig identitet:

Kjerneverdiene dine

Hvilken rolle ønsker du å ta i samfunnet

Hvordan du ønsker du å bli oppfattet

2. Bygg kultur innenfra

For virksomheter er omdømmet ofte et speilbilde av kulturen. Interne ambassadører –egne ansatte – er blant de viktigste stemmene utad. Sørg for:

Åpenhet og tydelig kommunikasjon internt

Verdibasert ledelse og god etikk

Systematisk arbeid med medarbeideropplevelse

3. Kommunisér tydelig og helhetlig

Hvordan du kommuniserer – både i ord og handling – påvirker omdømmet direkte.

Vær klar og konsekvent i budskap og tone

Vær synlig der målgruppene dine er

Del historier som viser hvem du er og hva du gjør

Bruk både tradisjonelle og digitale kanaler strategisk

4. Bygg langsiktige relasjoner

Omdømme bygges over tid gjennom relasjoner, ikke kampanjer. Invester i tillit og dialog med kunder og brukere, myndigheter og samarbeidspartnere og, ikke minst, media og omverden.

Uansett hva du gjør og framfor alt: Bruk gjerne fortsatt omdømme-begrepet i festtalene. Men husk det når lyset slukkes, og gjestene går hjem.

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Meld deg på vårt nyhetsbrev og motta råd og artikler om kommunikasjon og markedsføring, rett i innboksen din!

Finn ut hvordan vi kan hjelpe deg

Kontakt oss